Öppettider
Five Day Weeks webbutik butik har öppet dygnet runt, året runt för beställning av varor. Önskar Du komma i kontakt med personlig kundservice når Du oss på telefon 0500-499003. Vi har öppet mån-fre 07.00-16.00.Vi har lunchstängt 12.00-13.00. Det går också bra att maila till oss på info@five-dayweek.se för att komma i kontakt med oss.
Priser
Samtliga produkters priser visas i svensk valuta (SEK)
Ångerrätt
Du har rätt att frånträda Ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av Din leverans utan att behöva uppge någon anledning enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som kund har rätt att packa upp varan och kontrollera eventuell funktion och utseende på produkten. Varan/varorna bör skickas tillbaka i oförändrat skick och i originalförpackningen.
Kontakta oss och vår kundtjänst telefon 0500-489003 eller e-post info@five-dayweek.se om Du vill nyttja Din ångerrätt. Eller kan Du använda Konsumentverkets ångerblankett, Du kan ladda ned ångerblanketten här. OBS Blanketten kan användas som under lag och ska skicka till oss endast.
Du som kund står för returfrakten och risken alternativt kan vi ombesörja returfrakt mot nettokostnad 49:-/paket upp till 20 kg. Vi står i det fallet då risken om försändelsen är väl emballerad från det att paket lämnats in på anvisad adress.
Vi återbetalar hela köpesumman inklusive frakt och avgifter inom 14 dagar efter att vi har fått tillbaka varorna. Vid delretur återbetalas endast returnerad varas värde. Retur kan ej ske till oss som efterkrav eller postförskott.
Ångerrätten gäller inte för livsmedel eller för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Skriftligt meddelande om ångerrätten bipackas även varje försändelse till privatpersoner.
Transportskador & outlösta paket
Synliga transportskador ska anmälas helst direkt vid hämtning/leverans av paketet till utlämningsstället/transportören. En anmärkning ska göras på den del av avin som Du som mottagare skriver på med datum och innehålla uppgift om vad som är skadat. I övrigt så anmäls skador och fel inom två månader från mottagandet av varan. Kontakta även oss för att vi ska få kännedom om vad som har hänt och kunna förbättra oss ytterligare. Ett outlöstpaket anses inte som utnyttjande av ångerrätt. För paket som inte löses ut inom 14 dagar debiteras Du som kund 149:- inkl moms för vår returhantering samt transportörens frakter och returfrakter till oss.
Reklamation & returer
För reklamation av felaktiga, transportskadade, defekta eller av oss felexpedierade varor kontakta oss på: info@five-dayweek.se innan retur, för att erhålla ett returnummer. Kund- order- eller fakturanummer måste anges vid kontakt med oss. Har det skett en skada under transporten, eller något fel upptäckts på produkten, bör ett foto bifogas. Du kan inte skicka ett paket i retur utan att kontakta oss via mejl: info@five-dayweek.se eller vår kundservice 0500-489003, Five Day Week, Hantverkaregatan 33 521 60 STENSTORP.
Du har som kund rätt att öppna en förpackning för att se om varan är ok vid mottagandet. Vara som skickas i retur ska vara i väsentligt oförändrat skick och väl emballerad i originalemballage utan åverkan. Prisavdrag kan ske om originalemballage är skadat.
Du som privatkund har reklamationsrätt i vanlig ordning enligt lag vare sig felet är synligt eller dolt. Eventuella reklamationer skall anmälas inom skälig tid från att det felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. Reklamationsrätten är 3 år. Konsumenten ersätts för returfrakt vid reklamation. Vid reklamation rekommenderar vi att ni mailar till info@five-dayweek.se för handläggning av din reklamation, men ni kan kontakta oss på annat sätt. Uppge kontaktuppgifter samt artikelnummer eller ordernummer på det som Du önskar reklamera. Förutsatt korrekt anmälan meddelar vi er beslut om första åtgärd och tidpunkt inom max en vecka i normalfallet.
Vid ersättningsleverans och returfrakt pga av oss konstaterad felaktig leverans eller defekt vara står Five Day Week AB för frakten. Varan ska i dessa fall återsändas väl emballerad, gärna i originalförpackningen om Du har kvar den, och helst med en beskrivning av felaktigheten. Produkter som har en förpackning, till exempel designade presentförpackningar, som utgör en väsentlig del av varan ska retur ske i originalförpackning. Kontakta oss innan retur för att få ett returnummer och hur Du returnerar varor till oss. Returfrakten sker kostnadsfritt lämligast på utskriven och översänd fraktavi av oss för att kunna spåra leveransen till oss om den skulle komma bort.
Du som kund står då risken för transporten och ansvaret åligger Dig som kund att förpacka vara så att den inte skadas under returtransporten. Dock ska returnummer eller defekt anges i returförsändelsen, kontakta oss innan Du skickar tillbaka något. Vi tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer, se www.konsumentverket.se
Konsumentens rätt till hjälp
Du har alltid rätt att vända dig direkt till oss för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp även om varan skickats direkt från vår leverantör.
Manualer
Vi tillhandahåller tillverkarens manualer eller bruksanvisningar för konsumentprodukter gällande installation, montering, användning, förvaring och skötsel. De är bipackade direkt i produktens förpackning från fabrik eller kan fås av oss i digital form när när Du som kund önskar det och produkten kräver det.
Garanti
Five Day Week AB lämnar minst 1 års garanti på alla de produkter, ej livsmedel och förbrukningsvaror, du köper hos oss och det gäller för privatpersoner och företag i Sverige. Som privatpersoner omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt i 3 år för varor som är köpta efter 1 april 2005. Läs mer på konsumentverkets egen hemsida: www.konsumentverket.se
För livsmedelsvaror och förbrukningsprodukter gäller ingen garantitid. Five Day Week AB svarar inte för skador på annan egendom än levererad produkt. Vi svarar inte heller för skador som åsamkats tredje man på grund av en felaktig produkt eller andra indirekta skador och följdskador.
Force Majeure
Five Day Week AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter som nämns i denna bestämmelse och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Personuppgifter
Five Day Week AB (org.nr 559169-4731) behandlar och lagrar personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla varor, administrera beställningar. Vi arbetar enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) vilket innebär att vi samlar in, hanterar och lagrar Dina uppgifter på ett lagligt, korrekt och transparent sätt. Vi samlar endast in de uppgifter som är relevanta och adekvata och för de ändamål vi uppger..
Reservation
Vid ändrade momssatser och andra lagstadgade avgifter ändras våra priser i motsvarande utsträckning enligt de skatteregler som vid var tid gäller i Sverige. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller ändringar av tekniska data eller beskrivningar som är utanför vår kontroll.
Tvist
Vid eventuell tvist är vår policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) rekommendationer.
Se nedan kontaktuppgifter:
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr